15apr
By: gykkenheimadmin På: april 15, 2018 In: Lifestyle

Sponsoreret

At dine medarbejdere trives er den vigtigste forudsætning for, at du har en succesfuld virksomhed eller firma. Hvis der er problemer, vises det hurtigt på bundlinjen, og det kan være svært at rette op på. Derfor er det en god i de at forebygge mistrivsel. Her får du fem gode råd til at sikre trivsel på arbejdspladsen.

  1. Dialog mellem leder og medarbejder
    Vær ikke bange for at tale om problemerne. Gør det klart at din virksomhed er et sted, hvor alle har mulighed for at sige deres mening og blive hørt, uanset stilling. Hvis alle er indforståede med det, kan I tage problemerne, når de opstår, i stedet for at de hober sig op. På den måde føler medarbejderne sig også mere som en del af virksomheden.
  2. Tag ansvar for arbejdsmiljøet
    Som leder er det dig, der er ansvarlig for at dine medarbejdere trives. Sørg for at have en klar arbejdsmiljøpolitik og en repræsentant, medarbejderne kan henvende sig til.
  3. Inddrag medarbejderne
    Det er medarbejderne, der mærker beslutningerne, så inddrag dem i trivselspolitikken. Medarbejderne har typisk meget mere viden om, hvordan arbejdsmiljøet i virkeligheden er og kan komme med værdifuld viden.
  4. Erhvervspsykolog
    Hvis det allerede er for sent, og en eller flere af dine medarbejdere ikke trives, er det en rigtig god ide at få sparring fra en erhvervspsykolog. De er eksperter og kan lynhurtigt identificere problemerne og komme med forslag til en løsning. Derudover kan de hjælpe lederen med at lave en plan, så du i fremtiden ved, hvordan du skal håndtere mistrivsel.
  5. Klar kommunikation
    Når der træffes beslutninger i ledelsen, så vær åben omkring dem. Medarbejderne skal ikke gå og føle, at der bliver holdt noget tilbage. Og med åbenhed i toppen, kan medarbejderne også melde ind, hvis de ser problemer og på den måde tage en konflikt i opløbet.

Med disse fem råd håber vi, at du er klædt bedre på til at sikre, at dine medarbejdere trives i din virksomhed.